Een plan voor de Nieuwe Maas
Met de economische ontwikkelingen in de loop van de 19e eeuw groeit Rotterdam uit tot een grote havenstad, vooral voor goederen die naar Duitsland gaan. Grotere schepen met meer diepgang krijgen te maken met verzanding van de verbinding tussen Rotterdam en de zee. Om tegemoet te komen aan de moderne scheepvaart wordt er een plan opgesteld om de Nieuwe Maas bij Rotterdam met de zee te verbinden.
Aanleg van de Nieuwe Waterweg
De aanleg van de Nieuwe Waterweg start in 1863 naar ontwerp van ingenieur Pieter Caland. Bij Hoek van Holland worden de duinen doorgraven om de nieuwe verbinding tot stand te brengen. Op 9 maart 1872 vaart het eerste schip, de Richard Young, door de Nieuwe Waterweg.
Bron
De kaart toont het ontwerp "tot verbetering van den vaarweg van Rotterdam en de overige Maassteden naar zee", gepubliceerd in de Rotterdamsche Courant van 19 februari 1863.
Waarom kreeg Pieter Caland na het aanleggen van de Nieuwe Waterweg veel kritiek over zich heen?