Bron
Afgebeeld op de prentbriefkaart is de ingang van de Rijnhaven en het Koninginnehoofd. Op de achtergrond is het kantoorgebouw van de Holland-Amerika Lijn te zien rond 1920.
Het ontstaan van de Holland-Amerika Lijn
Vanaf 1620 reizen er al migranten vanuit Rotterdam naar Amerika. Door de eeuwen heen nemen de aantallen toe. In 1873 wordt de NV Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij (NASM) opgericht. Vlak erna, in 1875, wordt de Nieuwe Waterweg geopend, wat Rotterdam de mogelijkheid geeft een belangrijke internationale havenstad te worden. New York wordt een vaste bestemming van de NASM. Doordat de NASM veelal in de volksmond de 'Holland-Amerika Lijn' (HAL) wordt genoemd neemt het deze naam officieel aan in 1896.
Landverhuizershotel
Het directiegebouw van de HAL is gebouwd in 1901 en is al gauw te klein. De vele Europese emigranten verblijven in een landverhuizershotel op de Wilhelminakade voordat ze naar Amerika vertrekken. Vaak worden er pakketten aangeboden voor emigranten waarbij treintickets, tijdelijke accomodatie en de overzeese reis gecombineerd zijn.
Het einde
De ontwikkeling van vliegtransport in de tweede helft van de 20e eeuw zorgt ervoor dat de HAL zijn betekenis verliest. In 1973 worden alle schepen van de HAL verkocht en in 1989 houdt de Nederlandse transportlijn officieel op met bestaan. Nu is het een Amerikaans bedrijf met cruiseschepen.
Hotel New York
In 1988 is het voormalige directiegebouw van de HAL gekraakt. Sinds 1993 is het gebouw in gebruik als Hotel New York.
Lost Luggage Depot
Voor het voormalige kantoorgebouw van de HAL staat het monument Lost Luggage Depot. Het monument staat symbool voor de vele emigranten die vanaf dat punt naar Amerika trokken. Kunstenaar Jeff Wall beschouwt het monument als een "gietijzeren foto". Waarom?