Situatietekening
Deze bron toont de situatietekening uit 1877 van een-te-maken droogdok bij Charlois. Tijdens de industriële revolutie groeit de scheepvaart-industrie enorm in Rotterdam en droogdokken zijn essentieel voor het onderhoud van schepen.
Droogdokken
Als gevolg ontstaan er in de tweede helft van de 19e eeuw plannen voor de aanleg van droogdokken. Een droogdok is een permanente bouw- en reparatieplaats voor schepen. Met behulp van sluizen en mechanische pompinstallaties kan men de droogdok leegpompen en laten vollopen. Op deze manier kunnen schepen voor reparatie de droogdok invaren. Vervolgens worden ze geheel drooggelegd voor de benodigde reparaties.
De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij
Het scheepswerfbedrijf de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij beschikt in 1925 over 6 droogdokken waarmee ze in het jaar 1926 alleen al 1401 schepen hebben gerepareerd. Dat is een gemiddelde van bijna 4 schepen per dag!
Grondboringen
In de tekening zijn verschillende plaatsen aangegeven waar grondboringen zijn gedaan.
Weet jij waar de allereerste droogdokken gebouwd zijn?