Dit is een plattegrond van de Rotterdamse Elektrische Tram (RET) en diens tram- en buslijnen in Rotterdam. Deze plattegrond is in 1958 uitgegeven door de Dienst van Openbare Werken. De 3 legenda's geven een overzicht van de autobuslijnen en bijzondere autobuslijnen (aangegeven op de plattegrond met rode stippen) en tramlijnen (aangegeven op de kaart met zwarte stippen) vermeld.
RET
Op 15 oktober 1927 krijgt de RET haar huidige naam. Dit is wanneer de Gemeente Rotterdam het particuliere RETM (Rotterdamse Electrische Tramweg Maatschappij) overneemt. In 1930 telt de RET 25 elektrische tramlijnen en 11 buslijnen.
Tweede Wereldoorlog
Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontstaat er een tekort aan brandstof. Veel bussen en trams van de RET worden gevorderd. In 1944 wordt het tramnetwerk in Rotterdam stilgelegd door een gebrek aan stroom.
Wederopbouw
Na de oorlog wordt er een groot plan opgesteld voor de wederopbouw van het Rotterdamse stadscentrum. Daarbij worden er nieuwe tramlijnen en buslijnen aangelegd. In 1959 wordt er ook begonnen met de bouw van de eerste metrolijn van Nederland. Deze bron laat dus het OV netwerk van Rotterdam zien vóór de komst van de metro.
Op eigen benen
Na 80 jaar een gemeentelijke dienst van Rotterdam te zijn is de RET sinds 2007 weer een zelfstandige NV van de gemeente.