Het dempen van de Schie
Ten behoeve van de aanleg van de nieuwe woonwijken Blijdorp en Bergpolder besluit de gemeenteraad de Rotterdamse Schie in 1931 gedeeltelijk te dempen. In 1939 is het meest noordelijke gedeelte tot aan het Stadhoudersplein gedempt dan wel afgedamd.
Tijdens de vergadering van 22 juni 1939 besluit de gemeenteraad tot demping van de Rotterdamse Schie vanaf het Stadhoudersplein tot aan het Hofplein. De uitvoering van dit plan wordt versneld door het bombardement van 14 mei 1940. De bergen puin die geruimd worden na de ongekende verwoesting van het stadscentrum, moeten ergens gestort worden.
Sindsdien is een bekend Rotterdams gezegde: "Eerst lag de Schie in Rotterdam, thans ligt Rotterdam in de Schie."
Herinneringen aan de Schie
In het boek Schuilen onder de Spoorbogen en andere oorlogsverhalen uit Rotterdam Noord herinnert Johan zich nog hoe de Schie gedempt werd toen hij jong was:
"Vlak voor de oorlog waren ze al begonnen de Schie dicht te gooien. Karren vol met stenen kieperden ze erin. Ik begreep niet waarom ze van de rivier een straat wilden maken. Water is toch veel mooier dan stenen? En schepen zijn toch veel mooier dan auto's? Na het bombardement, toen de stad een grote puinhoop was, waren er zo veel stenen dat de vrachtauto's af en aan reden om het puin in de Schie te gooien. Waar vroeger het centrum was, stonden nu stoffige mannen de stenen in de vrachtwagens te scheppen. Het duurde maanden voor ze klaar waren. Moeder klaagde elke dag over de herrie en over het stof. Zelfs op de heetste zomerdag mochten we het raam aan de Schiekade niet opendoen. En toen was de mooiste rivier van de wereld veranderd in een straat. Ik heb het heel lang raar gevonden om eroverheen te lopen." (Beijering & Hilverda, 2010).
De bron
De foto toont de voormalige Teilingerbrug tijdens het dempen van de Schie in 1939.