Noord-zuidverbinding
De Tunneltraverse wordt aangelegd eind jaren ‘30 en begin jaren ‘40. Met de opening van de Maastunnel in 1942 is de Tunneltraverse af. Tot 1965 was dit de belangrijkste doorgaande noord-zuidverbinding in het westen van Nederland.
Kenmerken
De traverse wordt naast de verschillende tunnels gekenmerkt door weinig op- en afritten en gescheiden rijbanen en is bijna alleen toegankelijk voor het doorgaande autoverkeer. De Tunneltraverse bestaat uit 2 dubbele rijstroken (elk 6 meter) en heeft een middenberm. De rijstroken zijn gefundeerd op betonnen palen en uitgevoerd in een aantal segmenten van gewapend beton.
Verzamelnaam
De Tunneltraverse is eigenlijk een verzamelnaam voor de noord-zuidroute van het Rotterdamse onderliggende wegennet. Het bestaat uit de volgende wegen: Stadhoudersweg, Statenweg, Henegouwenlaan, 's-Gravendijkwal, Maastunnel, Pleinweg en Vaanweg.
Groot belang
De tunneltraverse blijft van groot belang voor de bereikbaarheid van Rotterdam.
Bron
De foto stamt uit 1947 en toont de tunneltraverse op de 's-Gravendijkwal. Rechts naast het witte pand loopt de Nieuwe Binnenweg met daarnaast de Nieuwe Kerk van Delfshaven op de hoek.