Na de Tweede Wereldoorlog loopt het aantal verkeersongelukken in Nederland gestaag op. Daarbij vallen bovendien steeds vaker dodelijke slachtoffers. Gaat het in 1950 om iets meer dan duizend doden, tien jaar later zijn dat er bijna dubbel zoveel.
Eerste pogingen tot helmplicht
Om dat probleem te beteugelen kijken deskundigen nadrukkelijk ook naar de bromfiets, een vervoermiddel dat in korte tijd erg populair is geworden, zeker onder jongeren. Al in 1960 wordt er een speciale forumdiscussie aan gewijd, waarbij de commissaris van de Rotterdamse verkeerspolitie K.J. Müller één van de deelnemers is. Müller weigert de brommer in het verdomhoekje te plaatsen, maar toont zich wel voorstander van maatregels zoals het invoeren van een brommerrijbewijs, het monteren van achteruitkijkspiegels én een helmplicht.
Enkele jaren later pleit de Rotterdamse neurochirurg S.A. de Lange in zijn proefschrift eveneens voor een helmplicht voor brommerrijders en hun passagiers. Hij haalt er weliswaar de krant mee, maar tot concrete maatregelen leidt zijn pleidooi niet.
Helmplicht verplicht voor motorrijders
Als het aantal verkeersdoden begin jaren zeventig stijgt tot meer dan drieduizend, verandert dat. In 1972 stelt de regering het dragen van een helm verplicht voor motorrijders en twee jaar later moeten ook bromfietsers eraan geloven. Kort daarna wordt bovendien de autogordel verplicht en mogen verkeersdeelnemers nog maar een beperkte hoeveelheid alcohol drinken.
Afname ongevallen
In Rotterdam betalen die maatregelen zich snel uit. Tussen 1972 en 1976 daalt het aantal ongevallen in de stad met bijna een kwart, zo blijkt uit cijfers van de verkeersdienst. De daling van het aantal doden en gewonden is met 37 procent zelfs nog spectaculairder. Vooral bromfietsers zijn minder vaak slachtoffer dan voorheen. Dat neemt niet weg dat die categorie weggebruikers kwetsbaar blijft. In 1976 telt de Rotterdamse verkeersdienst nog altijd 703 bromfietsongelukken.
Vandaag
Brom- en snorfietsers lopen ook nu nog een relatief groot risico bij een verkeersongeval betrokken te raken. Onder hen vallen landelijk ieder jaar dertig tot veertig dodelijke slachtoffers. De helmplicht voor snorfietsers moet dat aantal verder omlaag brengen.